Huur opzeggen

Heeft u een vraag over het opzeggen van de huur? Op deze pagina vindt u de meestgestelde vragen over dit onderwerp. Staat uw vraag er niet tussen? Dan kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier of 0255 566 566.

Veel gevraagd over Huur opzeggen

Ik wil mijn huur opzeggen. Wat is de opzegtermijn?

Algemeen

U heeft een opzegtermijn van minimaal 1 maand. De termijn gaat in op de werkdag waarop wij de huuropzegging krijgen. U mag de huur ook langer van tevoren opzeggen. De laatste dag van de huur mag niet vallen op zaterdag, zondag of op een feestdag. Als de einddatum in het weekend valt dan is de laatste betaaldag op de eerste werkdag na het weekend.

Ik wil mijn huur opzeggen. Hoe regel ik dat?

Algemeen

U kunt de huur opzeggen via huur opzeggen.

Ik heb mijn huur opgezegd. Kan ik dit nog terugdraaien?

Algemeen

Een eenmaal ingevulde huuropzegging kunt u niet meer zelf intrekken. In uitzonderlijke gevallen kunnen wij dit voor u doen. Neem hiervoor contact met ons op via 0255 566 566.

Ik heb mijn huur opgezegd, kan ik de einddatum nog aanpassen naar een later moment?

Algemeen

Een eenmaal aangegeven einddatum kunt u niet meer zelf aanpassen. In uitzonderlijke gevallen kunnen wij dit voor u doen. Neem hiervoor contact met ons op via 0255 566 566.

Ik heb de huur opgezegd, wanneer wordt mijn woning aangeboden aan een nieuwe huurder?

Algemeen

Na de voorinspectie adverteert Woningbedrijf Velsen de woning zo snel mogelijk. Het is mogelijk dat wij de bezichtiging plannen nog tijdens uw huurperiode. In dit geval spreekt de verhuurmakelaar een moment met u af. De verhuurmakelaar zal ook aanwezig zijn om de bezichtiging te begeleiden.

Ik heb mijn huur opgezegd en wil graag spullen ter overname aanbieden aan de nieuwe huurder. Hoe werkt dat?

Algemeen

Wellicht wilt u bij uw huuropzegging zaken laten overnemen door de nieuwe huurder. In sommige gevallen is dit mogelijk. De verhuurmakelaar zal tijdens de voorinspectie met u bespreken wat hierin de mogelijkheden zijn. Zo is het bijvoorbeeld aan de verhuurmakelaar ter beoordeling of de kwaliteit van de vloer voldoende is voor een overname. Het kan ook zijn dat u alles moet verwijderen, bijvoorbeeld in verband met grote werkzaamheden die Woningbedrijf Velsen moet uitvoeren. Overnames moeten altijd geregeld zijn voordat u de sleutels inlevert. Een snelle bezichtiging nog tijdens uw huurperiode zal dan ook noodzakelijk zijn.

Ik heb mijn huur opgezegd. Moet ik zelf de meterstanden doorgeven aan mijn energieleverancier?

Algemeen

Ja, u moet zelf de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier. Dit doet u op de dag waarop de huur van de woning eindigt.

Kan ik mijn warmtelevering door wijkverwarming opzeggen?

Algemeen

Opzeggen is niet mogelijk
U heeft met ons een overeenkomst gesloten voor de aansluiting op wijkverwarming en het leveren van warmte aan uw woning. In artikel 1.3 van deze overeenkomst staat dat de overeenkomst alleen kan worden beëindigd als u ook de huurovereenkomst opzegt. Aangezien u een koopwoning bezit, is er geen huurovereenkomst. We beschouwen de koopovereenkomst als gelijkwaardig aan een huurovereenkomst en daarom is het niet mogelijk om de aansluiting op wijkverwarming op te zeggen volgens artikel 1.3.

Alleen kosten voor vastrecht
Als u geen warmte afneemt, zullen de kosten voor de aansluiting beperkt blijven tot alleen het vastrecht voor de installatie. Als uw maandelijkse kosten momenteel zijn gebaseerd op vastrecht en een voorschot op de verwachte verbruikskosten, kunnen we het maandelijkse voorschotbedrag verlagen naar alleen het vastrecht. Bij de jaarlijkse afrekening worden de meterstanden opgenomen en wordt het eventuele verbruik bepaald. Als er geen verbruik is, worden er geen extra kosten in rekening gebracht. Als er wel verbruik is, zullen we deze kosten met u verrekenen.

Voorschot aanpassen
Helaas kunnen we uw verzoek niet inwilligen en zullen we het maandbedrag indien gewenst aanpassen naar alleen het vastrecht.