Skip to main content

Werkzaamheden aan de waterleiding door PWN

By 1 juni 2022Nieuws

Om de kwaliteit van het drinkwater te waarborgen, moet het waterleidingnetwerk goed onderhouden worden. Dit doet PWN onder andere door regelmatig de waterleidingen door te spoelen (spuien).

In drinkwater zitten kleine deeltjes, zoals ijzer, die naar de bodem van de waterleidingen zinken. Op momenten dat er veel water wordt gebruikt, in warme periodes bijvoorbeeld, kunnen die deeltjes loskomen en het water een lichtbruine kleur geven. Dit ‘bruine’ water is niet schadelijk voor uw gezondheid maar ziet er natuurlijk niet fris uit. PWN voert daarom regelmatig spoelwerkzaamheden uit om de waterleidingen schoon te houden.

In IJmuiden worden binnenkort spoelwerkzaamheden uitgevoerd.

Wat merkt u van deze werkzaamheden?

Tijdens de werkzaamheden wordt telkens een deel van het waterleidingnet doorgespoeld. U kunt gewoon uw water blijven gebruiken. Het is mogelijk dat tijdens en na de werkzaamheden het water tijdelijk met minder druk uit de kraan komt of dat het water een lichte kleur heeft. Licht gekleurd of bruin water kunt u gewoon drinken en is niet schadelijk voor uw gezondheid. Wel kan bruin water vervelend zijn voor uw wasgoed. Gebruik daarom uw wasmachine niet tijdens werkzaamheden en wacht met wassen totdat de bruine kleur is verdwenen. Tip: zet uw kraan even open voor gebruik na de werkzaamheden en laat het koude water doorstromen totdat het water weer helder van kleur is.

Wanneer worden de werkzaamheden uitgevoerd?

In IJmuiden worden de werkzaamheden uitgevoerd in de periode van 30 mei 2022 tot en met 12 augustus 2022. Via www.pwn.nl/spoelen vindt u vanaf maandag 30 mei actuele informatie over de werkzaamheden en kunt u precies zien waar in uw buurt PWN aan het werk is. Mocht PWN bij u in de straat aan het werk zijn, dan zullen deze werkzaamheden ongeveer een uur duren. PWN doet er alles aan om de overlast tot een minimum te beperken.

Woont of werkt u in een gebouw met vier of meer verdiepingen?

Als u in een gebouw woont of werkt met vier of meer verdiepingen, kan het zijn dat er in het gebouw een hydrofoor aanwezig is. Een hydrofoor zorgt ervoor dat het water ook op de bovenste verdieping onder voldoende druk uit de kraan stroomt. Door de werkzaamheden bestaat de mogelijkheid dat de hydrofoor uitvalt en opnieuw opgestart moet worden. Is dit het geval, neem dan contact met ons op via 0255 566 566. Mocht u geen water meer hebben en de hydrofoor is niet de oorzaak, neem dan contact op met PWN.