Onderhoud en reparatie:
wie doet wat?

Prettig wonen is belangrijk. Een goed onderhouden woning maakt daar deel van uit.
In de wet staat wat wij aan onderhoud moeten doen. Sommige reparaties zijn voor uw eigen rekening.

Vraag en antwoord

Waar zorg ik zelf voor? En wanneer bel ik Woningbedrijf Velsen?

Wat Woningbedrijf Velsen doet aan uw woning
Waar u zelf voor moet zorgen én wat u kunt regelen met een Solide onderhoudsabonnement. Heeft u geen abonnement, dan zijn al deze werkzaamheden voor uw rekening.
Voor groot onderhoud zoals schilderen hebben we een Onderhoudsplanning.

Voor uw inboedel bent u zelf verantwoordelijk. Meer hierover in Schades en verzekeringen.

Is er ook een onderhoudsabonnement?

Het onderhoudsabonnement van Woningbedrijf Velsen heet Solide. Solide is er voor uw woonplezier. Voor € 5,32 per maand komt u nooit voor onverwachte kosten te staan. De inhoud van Solide is inclusief glasschade in de woning en voorzieningen voor mensen met een lichamelijke beperking. Moet er iets gerepareerd worden, dan betaalt u geen materiaal of voorrijkosten. Dat biedt zekerheid. Het overzicht Verantwoordelijkheid huurder én Solide laat zien welke taken wij van u overnemen als u zich hiervoor aanmeldt. Voor meer informatie:

Wilt u een abonnement op Solide? Vul dan het formulier in of bel of mail ons.

Hoe gaat dat als er iets kapot is?

Voor meer informatie en voor het melden van een reparatieverzoek kunt u bellen met ons meldpunt Reparatieverzoeken (0255) 56 65 66 – keuze 1. Of u vult het formulier Reparatieverzoek in. Wij nemen dan telefonisch contact met u op om een afspraak te maken.

Betreft uw verzoek een spoedklus of ernstige storing, dan adviseren wij u telefonisch contact met ons op te nemen. Het nummer kunt u ook buiten de kantoortijden bellen: (0255) 56 65 66- keuze 1.

Overige nummers zijn:

Geiserstoring en CV-storing – 0800-0201773

Wat kan ik doen als ik een geiser- of CV-storing heb?

De firma Breman zorgt voor het onderhoud van CV en geiser. U kunt rechtstreeks contact met hen opnemen. Soms kunt u een storing zelf (sneller) oplossen. Op de website van Breman vindt u een 10-stappenplan. Ook vindt u hier de instructie voor het bijvullen en ontluchten van de CV. Er staat ook een instructiefilmpje.

Bellen als er storing is en blijft: 0800-0201773

En hoe zit het met het onderhoud van de tuin?

Huurders zijn zelf verantwoordelijk voor onderhoud en inrichting van de eigen tuin, het onkruidvrijhouden van gemeenschappelijke paden en het ophogen van een terras. Poorten vallen dus ook onder uw eigen verantwoordelijkheid. Dit betekent dat wanneer een slot/scharnier van een poort stuk is, u dit ook zelf vervangt of laat maken.

Wet kleine herstellingen
In deze wet staat omschreven wat de verantwoordelijkheid van de huurder is als het gaat om onderhoud aan tuinen, erven, opritten en erfafscheidingen, zodanig dat deze onroerende aanhorigheden een verzorgde indruk maken, waaronder in elk geval:

Bij een nieuwbouwwoning zorgen voor de aanleg van de bijbehorende tuin of erf: met uitzondering van de aanleg van opritten en toegangspaden en het aanbrengen van een eenvoudige erfafscheiding. Verder is de huurder verantwoordelijk voor:

  • het egaliseren van de tuin en het opbrengen van teelaarde
  • het regelmatig maaien van het gras
  • het regelmatig verwijderen van onkruid in de tuin en tussen tegels van opritten, toegangspaden en terrassen
  • het vervangen van gebroken tegels
  • het regelmatig snoeien van heggen, hagen en opschietende bomen
  • het vervangen van beplanting die is doodgegaan
  • het vervangen van kapotte planken of segmenten van houten erfafscheidingen
  • het rechtzetten en recht houden van houten erfafscheidingen
  • indien de erfafscheidingen zijn geverfd of gebeitst: erfafscheidingen regelmatig verven of beitsen

Wordt er dit jaar (groot) onderhoud aan mijn woning gedaan?

Elk jaar maken wij een lijst met onze onderhoudsplannen. Dit betreft het planmatig onderhoud zoals: schilderen, vernieuwen tegelwerk, vernieuwen deuren en vervangen verlichting. Op de lijst staan geen data vermeld. De reden daarvoor is dat de start van het werk van heel veel factoren afhangt. Zodra wij weten wanneer we aan de slag gaan, dan informeren wij u daarover per brief.

Mag ik zelf aan de slag als ik mijn woning op wil knappen?

Iedereen wil zijn woning naar eigen smaak aanpassen en inrichten. Denk hierbij aan het leggen van parket of het plaatsen van een nieuwe keuken. U mag veel zelf doen. Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden. Laat u daarom altijd goed informeren. In onze folder Woning veranderen kunt u meer lezen over de voorwaarden en welke wijzigingen u zelf mag uitvoeren. Gaat u echt aan de slag? Neem dan contact op met uw wijkopzichter (wie en hoe) of vul het formulier Woning veranderen in.

In onze kluswijzers vindt u handige tips. U kunt ze hieronder downloaden of afhalen bij de balie van ons kantoor aan de Lange Nieuwstraat.

Waar vind ik informatie over het uitvoeren van de klussen?

Als u weet wat u wilt gaan doen, dan kunt u op Youtube op onderwerp zoeken. Er zijn veel (klus)bedrijven die instructiefilmpjes hebben gemaakt. Dat is ook de reden dat wij er voor gekozen hebben zelf geen filmpjes te laten maken. Wel hebben wij nog kluswijzers die u op weg helpen. U kunt ze hieronder inzien of ze bij ons kantoor ophalen.

Kluswijzers

  1. Zelf uw woninginterieur verfraaien (behang, verf, sierpleisters, stukadoren, steenstrips)
  2. Zelf uw woninginterieur verfraaien (parket, plavuizen, wand- en plafondbetimmering)
  3. Zelf klussen met elektriciteit
  4. Zelf uw woning beveiligen
  5. Zelf een keuken installeren
  6. Zelf sanitair installeren
  7. Zelf een tussenwand bouwen of verwijderen
  8. Zelf een binnendeur vervangen
  9. Zelf een dakraam plaatsen

Kan ik ook bij Woningbedrijf Velsen terecht voor advies?

Twijfelt u wat er moet gebeuren? Weet u niet of een reparatie onder Solide valt? Of heeft u nog andere vragen? Neem dan contact op met ons meldpunt Reparatieverzoeken (0255) 56 65 66 – keuze 1. Onze vakmensen denken graag met u mee. U kunt ons ook mailen.

Ik heb nu nog een kachel. Kan ik centrale verwarming krijgen?

Bij onderhouds- en woningverbeteringsprojecten, bieden wij iedereen centrale verwarming aan. Daar staat wel een huurverhoging van € 33,53 tegenover. De kosten van de geiser komen te vervallen.

Akkoordverklaring aanvraag CV

Wilt u weten of en wanneer uw woning aan de beurt is, neem dan contact met ons op.

CV niet in alle woningen mogelijk
Aanvraag individuele centrale verwarming is niet mogelijk in de hieronder genoemde complexen. De reden is dat de rookgassen via het dak moeten worden afgevoerd en er in deze complexen geen kanalen voor deze afvoer aanwezig zijn. Aanleg hiervan gebeurd alleen per complex.

  • Complex 47: Gildenlaan 93 t/m 359
  • Complex 20: De Noostraat 2 t/m 176
  • Complex 26: Scheldestraat 158 t/m 192 en Vechtstraat 181 t/m 215
  • Complex 21: Lange Nieuwstraat 12 t/m 420 (even nummers)
  • Complex 34: Orionweg 3 t/m 205 (oneven nummers)
  • Complex 44: Willebrordstraat 32 t/m 78 en 86 t/m 116, De Noostraat 159 t/m 173
  • Complex 45: Hazevlak 29 t/m 76

Zit er asbest in mijn woning?

Woont u in een woning van vóór 1994? Lees dan ook de folder Asbest door. Weet u niet zeker of er asbest in uw huis zit? Bel ons dan even.

Heb ik een inboedelverzekering nodig?

Ja, want voor uw inboedel bent u zelf verantwoordelijk. Meer hierover in Schades en verzekeringen.