Skip to main content

Woningbedrijf Velsen start na de bouwvak met renovatie Schelde- en Vechtstraat in IJmuiden.

By 9 augustus 2023Nieuws

’Wie bouwgeluiden wil vermijden vindt rust in de huiskamer’

Mitzie Meijerhof, verslaggever IJmuider Courant liep een middag mee met een aantal projectleiders van Woningbedrijf Velsen. Dit resulteerde in een mooi artikel.

78 woningen aan de Vechtstraat en de Scheldestraat in IJmuiden krijgen een onderhoudsbeurt. Eigenaar Woningbedrijf Velsen (WBV) voert verschillende duurzame onderhoudswerkzaamheden uit. De woningen zijn daarna veilig, geïsoleerd en tochtvrij dus energiezuiniger.

Eric Sellen en Bart Vink, beide Projectleider Planmatig Onderhoud, weten er alles van. Beiden komen uit de buurt en kennen de regio als hun broekzak. Hoewel ze nog geen twee jaar in dienst zijn bij WBV, hebben ze hun corporatiestrepen al lang elders verdiend. Ze zijn verknocht aan het bezit van het woningbedrijf en de regio. Trots op afgeronde projecten en kijken uit naar nieuwe.

Moment

Sellen: ,,Als ik door het gebied rijd waar WBV woningen heeft, kijk ik op een bepaalde manier. Ik heb ongeveer in mijn hoofd in welke straat, wat op welk moment aan de beurt is voor onderhoud. Zijn ergens de steigers weg, dan kijk ik met trots naar de uitgevoerde werkzaamheden. Als een complex er weer keurig bijstaat en de bewoners er met plezier wonen, vind ik dat fijn. Soms rij ik door een wijk die bijna aan de beurt is voor onderhoudswerk. ’Daar gaan we iets moois van maken’, denk ik dan.’’

Nieuw dak

In het geval van de Vechtstraat en de Scheldestraat gaat het om veel meer dan schilderwerk. De complexen krijgen een nieuw dak en een nieuwe buitengevel. De buitengevel wordt geïsoleerd en voorzien van steenstrips. Hierdoor krijgt het complex weer een frisse uitstraling. Alle woningen krijgen nieuwe kunststofkozijnen. Ook worden de badkamers, keukens en toiletten opgeknapt.

'Je kunt je geld maar één keer uitgeven. Dat geld kan nu aan andere projecten worden besteed'

Eric SellenProjectleider Planmatig onderhoud

Dat er genoeg op te knappen is weten de projectleiders. ,,Het bezit van de corporatie bestaat voor een groot gedeelte uit portiekflats, die in de jaren 50 en 60 zijn gebouwd. We zijn altijd aan het afwegen wat nodig is. Gaat het om schilderwerk, dan weet je: elke zoveel jaar moet dat gebeuren. Dat plan je vooruit al in. Maar staat een wijk op de planning voor sloop binnen een paar jaar, dan maken we aangepaste keuzes. De complexstrategie bepaalt dus voor ieder complex wat voor soort onderhoud er op dat moment nodig is.”

Dat gebeurt in nauw overleg met bedrijven uit de regio. ,,We hebben met allemaal dezelfde afspraken. Ze krijgen dezelfde eenheidsprijzen betaald. Van elkaar beconcurreren is dus geen sprake’’, aldus Sellen.

Het is een inspecteur van een externe partij die als eerste een inspectie uitvoert voor planmatig onderhoud. ,,Die maakt een rapport op met foto’s en conditiescores. Die rapporten maken onderdeel uit van de complexdossiers, die naar onze onderhoudsbedrijven gaan. Zij doen dat zelf ook nog een keer. Op basis van alle bevindingen wordt bepaald wat nodig is en of het budget dat ervoor beschikbaar is toereikend is, of dat er keuzes gemaakt moeten worden.’’

Helma Meuldijk is sociaal projectleider bij WBV. Onlangs heeft zij samen met de aannemer AC Borst Bouw bewoners van de twee straten ontvangen in een reeds opgeknapte woning (modelwoning) aan de Scheldestraat. ,,Zo’n proces begint met overleggen met de huurdersraad over het project. Daarna lichten we alle bewoners in. Om uiteindelijk te mogen beginnen moet 70 procent van de bewoners toestemming geven. Daar zaten we bij deze straten al heel snel overheen. Oudere huurders zien vaak enorm op tegen dit soort grote operaties.’’

Overtuigen

WBV gaat met allemaal in gesprek. ,,Als die 70 procent gehaald is, moet de rest ook mee. Wie echt niet wil kan er nog een rechtszaak van maken, maar dat komt maar heel zelden zover. We nemen de tijd voor huurders en kunnen ze over het algemeen overtuigen van de noodzaak van het onderhoud en eventuele zorgen wegnemen.’’

Het woningbedrijf trekt namelijk alles uit de kast om haar huurders de periode van ongeveer twee maanden zo soepel mogelijk door te laten maken. ,,De huurders kunnen een paar weken hun keuken en badkamer niet gebruiken. Er zijn mensen die ploegendienst lopen en vrezen niet te kunnen slapen tijdens de verbouwingen. Er zijn huurders met kleine kinderen die overdag slapen en mensen die knettergek worden van de hele dag bouwgeluiden. Heel begrijpelijk allemaal, we nemen dat dus heel serieus.’’

'Als mensen de bouwgeluiden willen ontvluchten kunnen ze daar rust vinden’

Helma MeuldijkSociaal projectleider

Met al die mensen wordt meegedacht. ,,In overleg kunnen indien echt noodzakelijk, noodvoorzieningen worden aangelegd. In de modelwoning is bijvoorbeeld te zien dat er een soort noodkeuken gemaakt kan worden. Een nooddouche is ook een optie’’, legt Meuldijk uit.

Radarstraat

In Duinwijk is een soortgelijk project gestart. Daar worden de komende anderhalf jaar 269 portiekwoningen opgeknapt. ,,Voor de zomer zijn we gestart in de Radarstraat. Bewoners kunnen straks douchen op de hoek van de Planetenweg en Saturnusstraat. ,,Daar heeft bouwbedrijf Heembouw hun tijdelijke kantoor gebouwd bovenop voorzieningen voor huurders. Het zijn twee lagen porta cabines. Er zijn dames- en heren douchegelegenheden. Daarnaast is er een huiskamer, die van alle gemakken is voorzien. Als mensen de bouwgeluiden willen ontvluchten kunnen ze daar rust vinden’’, vertelt Meuldijk.

Ploegendienst

Voor de mensen die in ploegendiensten of nachtdiensten werken wordt gekeken naar oplossingen elders. ,,Als er echt geen andere mogelijkheid is voor die huurders, gaan we kijken of we een logeerwoning kunnen regelen.’’

Een ding staat vast, de metamorfose van de twee straten is gigantisch. ,,Ook de buitenkant gaat er als nieuw uitzien. Na isolatie worden steenstrips aangebracht. De welstandcommissie wilde de buitenlaag van keramische steenstrip. Dat betekende 500.000 euro meer dan minerale steenstrips die wij op het oog hadden’’, legt Sellen uit.

Qua uiterlijk verschillen ze nauwelijks. ,,De minerale steenstrips zijn gemaakt van restproducten uit de bouw. Het vervaardigen van keramische steenstrips heeft ook een grotere impact op het milieu. Dus minerale zijn milieuvriendelijker en minder kostbaar. Je kunt je geld maar één keer uitgeven. Dat geld kan nu aan andere projecten worden besteed. We zijn altijd aan het wikken en wegen, zoeken naar de best mogelijke oplossingen.’’

De huurders gaan als de klus geklaard is twintig euro meer huur betalen. ,,Met nieuwe kozijnen en isolatie, gaan ze er qua energiekosten enorm op vooruit. Dit complex gaat van een G/E label naar A- en B-labels. Slimme meters als voor koolmonoxide maken de huizen veiliger. Ook een videofoon heeft dat effect. Op een scherm kan een bewoner zien wie er voor de deur staat.’’

Keuze

Voor wat betreft de keukens en tegelwerk hebben huurders keuze. Welke zijn in de modelwoning te zien. Bijvoorbeeld zes verschillende keukenbladen en zes verschillende tegels. Er ligt een dakpan voorbeeld, de nieuwe voordeur is te zien, inclusief dranger. Het geeft de huidige huurders een duidelijke blik in de nabije toekomst.

Meuldijk: ,,Samen met de aannemer hebben we huurders ontvangen. We hebben precies uit kunnen leggen hoe het proces gaat verlopen en wat ze kunnen verwachten. In de modelwoning zijn de vloeren zorgvuldig afgeplakt. Dat gaat precies zo gebeuren bij onze huurders straks. De mensen die langs zijn gekomen konden vragen stellen. Eigenlijk waren ze één voor één enthousiast.’’

Na de bouwvak wordt begonnen met de restauratie van de 78 woningen. Oplevering is naar verwachting medio 2024.

Foto’s: © Foto’s United Photos/Rob van Wieringen
Foto straat/woningen: © United Photos/Paul Vreeker